Nikkor AF-S DX VR zoom 55-200 mm f/4-5,6 G

D5100

Zrkadlovka bez objektívu nie je fotoaparát, preto výrobcovia často dodávajú najmä nižšie modely zrkadloviek v sade spolu s jedným či dvomi objektívmi. Cena setu je spravidla nižšia, ako keby ste kupovali objektív a telo zvlášť. Skúsení fotografi by asi takýto set nekupovali, pre začiatočníka, prechádzajúceho z kompaktu, je aj takáto súprava výrazným krokom vpred. Ako fotografuje toto “dlhé sklo”, predávané v jednom zo setov s Nikonom D5100?

Pre posúdenie toho, ako dobre fotí tento objektív, je potrebné si povedať, kde. Aká je scéna a koľko je svetla. Nafotil som stovky záberov v športovej hale aj v prírode za rôznych svetelných podmienok. Je pravda, že za dobrého svetla dobre kreslí každý objektív, dobrý sa ukáže práve vtedy, kedy je svetle málo.

Najmenej svetla som zažil v športovej hale. Vo viacerých. Aj cez deň a pri rozsvietených (vysoko umiestnených) svetlách je skrátka svetla málo. Na fotenie pohybu určite. Týmto objektívom som fotografoval modely automobilov na pretekoch. Sú veľké od 200 do 450 mm. Pokiaľ modely stáli a mohol som pri clonovom čísle 5,6 až 8 použiť časy 1/30, fotky vyšli celkom dobré. Najmä pri kratších dĺžkach. Mal som možnosť použiť tento objektív s telom D5100 aj D3200. Akonáhle ale autá jazdili pretek, bolo potrebné používať časy 1/400 až 1/800 a to sa snímky dostávali na clony 5,6 a ISO 6400. Pri dlhších časoch boli autá rozmazané pohybom, pri krátkom čase a vysokom ISO zase celkom zašumené. A tmavé, nevýrazné.

Výsledkom použitia fotoaparátu s týmto sklom v halách je, že som sa rozhodol prestať fotografovať v halách pohyb a začal sa zaujímať o sklo s lepšou svetelnosťou. A samozrejme podstatne vyššou cenou. Dnes ešte nie som rozhodnutý, ktorý objektív si zaobstarám, hlavne ale nie som finančne pripravený na nákup. Pretože fotografujem prevážne pre hobby a dokumentárne fotky pre svoje weby, takže to pre mňa nie je investícia, ktorá by sa mi mala predajom dobrých fotiek vrátiť.

82mm

200mm

Fotografovanie vonku za slnečného dňa je oveľa príjemnejšie, pri viac svetle sa dajú používať aj pri pohybe (ak nie je veľmi rýchly) aj kratšie časy a nižšie ISO. Výsledkom sú kvalitnejšie a ostrejšie fotky bez šumu.

Ak použijete vyššie clonové číslo.

Pretože ako väčšina lacnejších a setových objektívov dobre kreslí až pri priclonení na clonu 8 až 11. Samozrejme pri clone 4 na kratšom ohnisku či 5,6 na dlhšom sa fotka urobiť dá. Ale otestovaním toho istého záberu pri clone 5,6 alebo 8 veľmi ľahko zistíte to, čo sa píše na mnohých weboch a vo veľa recenziách. Tento (a mnoho iných) objektív pri nízkej clone kreslí mizerne. Fotka je málo ostrá, mdlá, nevýrazná. Stačí pricloniť na 7, 8 či 11 a zrazu je ten istý záber úplne inakší.

80mm

200mm

Podobne sa chová aj zoom. Maximálna ohnisková vzdialenosť je 200 (po prepočte na kinofilmový formát 300) mm, ale skutočne dobrú fotku získate len vtedy, ak zoom neprekročí takých 130 mm. Potom sa už zase začína fotka javiť málo ostrá a nevýrazná.

Ako funguje stabilizácia obrazu tohto objektívu

Objektív má na boku dva prepínače, prvým prepíname na automatické (pri namačknutí spúšte) alebo manuálne (prstencom tesne pri konci objektívu) ostrenie a druhým zapíname alebo vypíname stabilizáciu (VR) obrazu. Tá má zabrániť rozmazaniu fotky pri príliš krátkom čase alebo vysokom clonovom čísle. A skutočne to funguje. Niekedy. Tak štyri z piatich fotografií sú ostré, občas ale zostane fotka rozmazaná. Pri fotografovaní nehybných objektov.

_VR01

_VR02

Keď stojíte na mieste a fotografujete nehybných ľudí či iné statické objekty, môže stabilizácia pomôcť. No ak budete chcieť fotografovať napríklad na relly pretekoch a necháte stabilizáciu objektívu zapnutú, dve tretiny fotiek vyhodíte, pretože budú rozmazané. Stabilizácia je schopná “ustrážiť” trasenie vašich rúk, ale nie rýchlo idúce auto po trati.

Pre mňa po stovkách testov ostáva stabilizácia vypnutá. Fotografujem prevážne objekty v pohybe, nie som krajinkár. Prudko sa mi zvýšil počet ostrých fotiek. Ak fotografujete inak ako ja, môže byť stabilizácia prínosom. Musíte si to ale vyskúšať.

Nijako nechcem tvrdiť, že objektív Nikkor AF-S 55-200 VR 4-5,6DX je slabý alebo zlý. Len má svoje slabé stránky a tými sú slabá kresba pri “plnej diere” a na plný zoom. Ak si ho kúpite spolu s telom, dostanete objektív, ktorý môžete hneď používať a hneď fotografovať. Len si musíte byť vedomý jeho slabín a prispôsobiť tomu fotografovanie. A nepoužívať ho tam, kde nie je určený. Napríklad na fotografovanie halových športov. Naopak vonku v prírode môže byť neoceniteľným pomocníkom.

A potom, keď ho dobre spoznáte a dostanete z neho naozaj maximum, budete vedieť, aký objektív skutočne potrebujete, aké jeho vlastnosti naozaj využijete a vyberiete si správne.

Objektív je dodávaný spolu s kruhovou slnečnou clonou, ktorá sa nasadzuje na bajonet zvonka objektívu. Slúži na zabránenie odleskom pri fotografovaní (takmer) v protisvetle alebo ak je svetlo šikmo pred vami. Dobre ochráni aj šošovku objektívu alebo jej ochranný UV filter pred dažďom, ak nefotografujete príliš do oblohy. Pri odkladaní do puzdra ju môžete z objektívu zložiť a nasadiť opačne, lievikom na objektív, aby vám v puzdre alebo v brašni zabrala menej mesta.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

  • Pro tento článek ještě lze zakoupit reklamu - zobrazit formulář pro nákup

    * (uveďte včetně http://)
    * (bude zobrazeno jako klikatelný odkaz)
    * (bude zobrazeno za odkazem, neklikatelné)
    Pole označená hvězdičkou je nutné vyplnit!
Powered by Copywriting.cz